Hogyan játsszuk a térbeli sakkot?
A játék folyamata hasonló a hagyományos kétdimenziós sakkjátékhoz, de a lépések a harmadik dimenzióra is ki vannak terjesztve úgy, hogy a bábuk nemcsak síkbeli egyenesek, hanem térbeli egyenesek és átlók mentén is mozognak. Térbeli egyenesek és átlók alatt azokat a törés nélküli vonalakat értjük, amelyek 1 mezőnyi távolság alatt maximum 1 szintet emelkednek vagy süllyednek. Törés nélküli vonalak alatt pedig azokat az egyeneseket értjük, melyek a lépések kezdő és vég pontjait úgy kötik össze, hogy közben semmilyen irányváltás nem következik be. Függőleges irányban a bábuk nem léphetnek, nem üthetnek, egy mező fölött csak egy bábu tartózkodhat. A bábuk az útjukban álló másik bábut nem ugorhatják át (a huszár kivételével), de az alatta és felette lévő szinteken lévő bábuk alatt/felett áthaladhatnak.
A jelen háromszintes térbeli sakkban a kezdő pozícióban minden bábu a második szinten helyezkedik el. Az első szint a sakktábla, a második és harmadik szintekre pedig a szinttartók használatával lehet eljutni. Szinttartók csak a játéktérben lévő bábuk alatt vannak, az üres mezőknél a háromdimenziós játékteret fejben kell elképzelni.
A lépések részletezése a sakk készletben található leírásban és a terbelisakk.hu honlapon található. A gyalog egyet léphet előre akár saját szintjén, akár a szomszédos szintekre, átlósan üthet egy mezőre kiterjedően akár síkbeli akár térbeli átló mentén; kezdő lépésben két mezőt is haladhat törés nélkül; hátra, oldalra nem léphet, a sakktábla utolsó sorába eljutó gyalog lecserélhető más bábura a lépés helyén. A bástya akár saját szintjén, akár térbeli egyenes mentén előre, hátra és oldalra lép vagy üt, törés nélkül. A huszár vízszintes vagy térbeli síkban „L” alakban lép és üt, miközben bábukat át is ugorhat, de függőleges szakasz nem lehet az „L” alak része; háromszintes sakk esetén a vízszintes „L” alak végpontjának megfelelő mindhárom szintre léphet és üthet. A futó síkbeli és térbeli átlók mentén egyenesen, bármelyik irányban, törés nélkül lép és üt. A vezér minden irányban, törés nélkül lép és üt, mind síkban mind térben. A király minden irányban egy mezőre kiterjedően lép és üt. Egy mező fölött egyszerre csak egy bábu állhat, de alatta/felette a többi bábu szabadon áthaladhat.
A sakkóra a játék része, a lépésekre szánt időben a játékosok előzetesen megegyeznek, a maradványidők összege felhasználható a további lépésekben, az idő lejárta előtt 15 másodperccel az óra jelzést ad, majd az idő lejártával, a lépés joga átszáll a másik játékosra. A digitális sakkóra Android-os mobil telefonokra letölthető a Google Play Áruházból Space Chess Clock néven.


